Tutaj odpoczniesz

Kiedy w średniowiecznej Europie nastał czas prześladowań Żydów, opuścili oni dotychczasowe siedziby i wyruszyli poszukiwać nowego miejsca, w którym mogliby się osiedlić. Zarządzono post i w modlitwach prosili Boga o ratunek przed oprawcami. Jak głosi legenda w odpowiedzi na ów lament spadła z nieba karteczka, na której było napisane: „idźcie do Polski i tam znajdziecie spokój”. Gdy Żydzi dotarli do lasu powitały ich ptaki, które śpiewały: „Po-lin, Po-lin”, co w języku jidisz znaczy ‚tu odpoczniecie”. Na każdym drzewie zaś wisiała kartka z cytatami z Talmudu.

Tak rozpoczyna się ponad tysiącletnia historia Żydów na Ziemiach Polskich.

Słusznie się już domyślasz, że odwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich – Polin. Muzeum mieści się naprzeciwko Pomnika Bohaterów Getta, w niemal samym centrum dzielnicy przed wojną zamieszkałej głównie przez Żydów, w czasie okupacji zamienionej na getto.

O ile Pomnik jest upamiętnia męczeństwo oraz śmierć polskich Żydów, tak Muzeum opowiada o tym, jak żyli. Niezbyt zatem stosowne wydaje się zażywanie kąpieli słonecznych w tym miejscu. W porównaniu jednak z ubiegły rokiem, mniej było jej amatorów.

polin1

Jak czytam w folderze „Polin – Muzeum odważnych pytań”. Budynek uważany za „architektoniczną perłę współczesnej Warszawy” ma także swoją symboliczną wymowę. Szczelina głównego wejścia prowadzi do holu o pofałdowanych ścianach. Kiedyś myśleliśmy, że symbolizują one rozdzielone mocą Bożą Morze Czerwone podczas wyjścia Izraelitów z Egiptu, jednak mają one jeszcze inną wymowę. Owo rozdzielenie, pęknięcie jest metaforą historii Żydów Polskich przerwanej przez Zagładę. Zawieszony zaś w poprzek niego most, symbolizuje misję Muzeum, którą jest budowanie mostów pomiędzy „ludźmi, kulturami, między przeszłością a przyszłością.”

Zwiedzanie rozpoczyna się od instalacji „Las”, która przedstawiając wyżej wspomnianą legendę oraz opowieści wprowadza Zwiedzającego w ponad tysiącletnią podróż.

Galeria „Pierwsze spotkania” prezentuje najwcześniejszy okres osadnictwa Żydów w Polsce (960- 1500). Można prześledzić jak w ciągu stuleci kolejni władcy nadawali Żydom szereg przywilejów.

Kolejna Galeria prezentuje złoty wiek w historii Żydów polskich i obejmuje XVI oraz I połowę XVII w.

Centralnym punktem wystawy i zarazem najbardziej rozpoznawalnym jest rekonstrukcja drewnianego dachu synagogi z Gwoźdźca na Ukrainie. Uwaga, badania konieczne do rekonstrukcji trwały osiem lat. Sama rekonstrukcja 2 lata i było w nią zaangażowanych blisko 400 wolontariuszy. Rekonstrukcja znajduje się w galerii Miasteczko (1648 – 1772).

Wędrując po wystawie trafiliśmy na dworzec kolejowy (Wyzwania nowoczesności 1772-1914)

Przez chwilę pospacerowaliśmy po żydowskiej ulicy okresu dwudziestolecia międzywojennego. Zajrzeliśmy do kina, gdzie prezentowany był film Dybuk z roku 1937 nakręcony całkowicie w języku jidisz.

Jak się domyślasz kolejne galerie opowiadają o życiu w getcie. Ze względu na prezentowany materiał Muzeum poddaje ocenie rodziców decyzję o zwiedzaniu tej galerii przez dzieci poniżej 12 lat.

W Galerii Powojnie (1944 do dziś) dylematem zostać czy wyjechać, rozpoczyna się opowieść o współczesnych Żydach. „Historia Żydów Polskich nie dobiegła końca – ona trwa nadal!

polin2

W Muzeum spędziliśmy 2 i pół godziny i wszyscy łącznie z Dziećmi mieliśmy poczucie niedosytu. Kolejne Muzeum do poprawki. 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s